måndag 12 augusti 2013

Haralds blöjbyxa

Den var rolig att sticka, så jag ville göra en till, extra roligt att få göra en när man vet att den kommer att användas. Den förra jag gjorde har visat sig vara flitigt använd, syster min säger att det är hennes favorit byxa.
Tyvärr han jag inte ta några bilder med byxan på barnet, han inte tvätta eller ullkura den heller. Men den blev klar att överlämnas innan vår semester tripp hos syrran var över.

Första gången jag syr ihop två delar, resultatet blev ju inte så osynligt som det var planerat.
Nästa gång skall jag ha piggare ögon och betydligt mindre hjälp av Viktor.

För att liva upp stickningen och byxan la jag in flätor i var sida.
Likt den första byxan jag gjorde la jag till en förstärkning i grenen, tyvärr lite sent insåg jag att jag borde börjat längre upp, men det finns garn kvar så om min syster orkar att göra det själv finns möjligheten att bygga på.
Garn: BC Semilla, 100% ull
Stickor: 4 och 4,5
Mönster: Samuels ullbyxa
Till stickminnet: Följde mönstret för samuels ullbyxa strl  8-11 kg. La upp 108 maskor på rundsticka 4, stickade resår i ca 6,5 cm. Bytte därefter till stickor 4,5. Flätorna placerades på varje sida och stickades över 8 maskor + 4 maskor aviga. Ben muddarna använde jag stickor 4 och stickade resår i ca 6,5 cm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar