onsdag 13 april 2016

Diana


Detta var en kofta som inte blev som det var tänkt till en början men slutade med ett så bra resultat att jag är löjligt nöjd.

Efter 8 cm vriden resår insåg jag att jag lagt upp 50 maskor för mycket. Tänkte då göra om koftan från midjekofta till höftkofta åt mig men insåg nästa stund att denna kofta inte passade till detta. Tänkte om och såg framför mig att den skulle kunna bli fin på någon annan.

Då mönstret endast finns i en storlek fick jag räkna om och göra många justeringar längs vägen. Dels har jag lagt till en fläta extra på var sida om spetsen. Ärmarna gjorde jag en liten lat variant på, jag plockade helt sonika upp maskor runt ärmhålet och stickade sedan ärmen nedåt. Gjorde några förkortade varv uppe på ärmen vid axeln för bättre passform.

När jag sedan fick ge koftan till min syster, blev jag lycklig och häpen över hur bra den passade på henne och lycklig att se hur glad hon blev för den.

Garn: Sandnes Garn, Lanett Babyull, 100% merinoull
Stickor nr 3 & 3,5
Mönster: Diana av Janet McMahon.





La till tre flätor på varje ärmmudd

Om ni tittar noga syns en lite gul krokus, nästan samma färg som koftan.


1 kommentar:

  1. Jag förstår verkligen att din syster ser nöjd ut! En kofta gul som solen, krokus, tussilago, maskros, äggula.... det är bara härligt.

    SvaraRadera