lördag 26 juli 2014

Viktoriansk lavendelkorg

För fyra år sedan var vi i den gamle by i Århus. Där såg jag fina lavendel knyten och har allt sedan dess tänkt göra sådana och nu kom jag mig för. Har sparat på banden som sitter i axlarna eller längs nacken på tröjor när man köper dem. Vi har ju inte så stort med utrymme här hemma och hänga kläder är inte att tänka på så banden klipps alltid raskt av, men nu kom de till användning.

Jag plockade ett ojämnt antal lavendel, knöt ett snöre nedom blommorna vek ner stjälkarna (insåg att de inte bryts av så lätt om man tvinnar stjälken samtidigt som man viker dem) och sedan började jag väva banden runt blomknytet. Först efteråt kom jag mig för att söka om det på nätet och fann att de kallas Viktoriansk lavendelkorg, kunde även läsa att bäst var det att ta plocka dem när de nästan blommat färdigt, för då är tydligen oljehalten som högst och blommorna doftar som mest. Vilket gör att jag väntar ett tag till med att binda fler korgar, eller att jag plockar av den lavendeln som växer vid jobbet, för den blommar för fullt nu.


Mina två korgar får flytta in bland mina garner, så hoppas jag att otäcka garnälskande ohyra håller sig borta med hjälp av knytenas doft.

1 kommentar:

  1. Men så fina! Sådana ska jag absolut göra bara jag får tag på lavendel... dags att plantera den där påsen med frön kanske... eller så får jag köpa en planta.

    SvaraRadera