fredag 8 september 2017

Klänningen Ulli

Hon var seg att sticka, inte krånglig men med många varv med slätstickning på tunna stickor och samma färg behövde jag varva denna stickningen med annat emellanåt.


Nu är den så äntligen färdig ett och ett halvt år efter att jag första gången la upp till den. Hade stickat uppifrån och ner och kommit ett par cm förbi ärmhålen när jag insåg att detta blev för stort. Repade upp och fick börja om många gånger då den upplagda cirkeln blev vriden gång på gång. Införskaffade en kortare sticka och sedan var jag igång igen.

Jag gjorde ärmarna längre än vad mönstret angav, lät även kjolen starta lite längre ner en vad som angavs. Om jag skulle göra om den (vilket inte känns troligt de närmaste åren) skulle jag låta urringningen fram inte vara lika hög.

Nu tänker jag njuta av hösten i den bästa klädnaden för denna årstid, ull!

Garn: Supersoft från Magasin duett, färg Ember
Stickor: 1,5 & 2,0 & 2,5
Mönster: Ulli av Kristin Jelsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar