onsdag 3 september 2014

Randig bebiskofta

Denna kofta har ni följt lite till och från. Ingen direkt märkvärdig kofta, men för mig har den varit ett roligt och lärorikt projekt. Har som tidigare nämnt steekat, dvs stickat koftan runt som en tröja, sytt, klippt och sedan stickat på knappkanterna.

Ärmsluten och nederkant på koftan har jag använt mig av tubular bind off. Tidigare har jag tipsat om den fina uppläggningen tubular cast on, men har nu även provat på avmaskningen som får fina kanter. Till den här koftan använde jag mig av denna metod.

Mönstret är samma som senaste babykoftan men jag slätstickade den istället och allt ovan nämnt. Garnet är ett trevligt mjukt garn som passar fint till bebishud, en blandning av bomull och merinoull.

Garn: Sandnes Garn Mini Duett 55% bomull & 45% merinoull
Sticka nr 3
Mönster: Rätstickad kofta i stl 6 månader, Babystickning på stickor 3 av Lene Holme Samsöe
En titt på insidan av den sydda, klippta kanten
Nederkant avmaskad med tubular bind off
Halskant upplagd med tubular cast on

1 kommentar:

  1. SÅ fin den är, den lilla koftan! Roligt att du vågade dig på nya saker och tekniker när du stickade den.

    SvaraRadera