torsdag 7 juni 2012

Varianter av nålbindning

Gör man en vante efter bindningen jag visade som jag kallar bas får man en vante med denna struktur



Följande vante kallar jag Nånö. Använder bas bindningen, men plockar upp i föregående varv på annat sätt. Den blir tjock då det blir dubbla lager och är relativt elastisk. Vantens tumme blev aningens kort då garnet tog slut.

Från rätan
Från aviga

När man lär andra får man fördelen att uppleva nya tekniker. Då de går hem och övar på vad de tror det var jag lärde men de finner ut något eget.

Vanten har jag visat förr, kallar den Håsta vanten. Görs också med bas bindningen, men annan upp plockning.




Följande bindning kallar jag Lisa. Bindningen syns även längst ner på den brun-vita vanten. Görs med tre öglor på tummen och med fördel använder man två nålar, annars får man trä om så ofta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar